Pabo leerling moet pieken in de praktijk

Tom Roebroeck is tweejaars pabo-student, locatie Den Haag

Tom Roebroeck

De vraag wat een goede leerkracht is, is niet eenduidig. Een goede leerkracht zorgt voor een positieve ontwikkeling bij het kind op cognitief en sociaal emotioneel gebied. Vier jaar duurt de opleiding tot leraar basisonderwijs. Vier jaar heb je om jezelf tot goede leerkracht te ontwikkelen en vier jaar lang zoek je de weg die je later wilt gaan bevaren in de praktijk. Stage lopen vanaf jaar één is dan een voorwaarde en een belangrijk middel. Maar wie bepaalt nu of jij je goed ontwikkelt? En wie bepaalt of jouw praktijk wel voldoende is?

Je praktijkbegeleider ziet je twee perioden elke week één keer.  Twee keer loop je een hele week praktijk in een onderwijsperiode.

 Als er sprake is van een positieve ontwikkeling, dan heeft je praktijkbegeleider je goed begeleid. Goed in de zin van: ‘goed ijs, of een goede auto.’ Een auto die door de APK keuring komt is goed. Je praktijkbegeleider kan bevooroordeeld zijn en een slechte leerling toch door de beoordelingscriteria laten komen. Niet echt de bedoeling denk ik dan. Laat daar dit jaar een oplossing voor bedacht zijn. Er komt een onafhankelijke opleider – een docent van de Pabo - die tien minuten de moeite neemt om ‘objectief’ een les te bekijken en daarna een waslijst van punten aan de kaak stelt. Je zou maar in de koffiekamer zitten als student. Je hebt een tien-minuten-gesprek met je opleider, met als resultaat dat je te horen krijgt dat wat je hebt laten zien niet goed is. Alsof Frank de Boer er wakker van ligt wanneer hij van Johan Derksen te horen krijgt dat Ajax niet goed gepresteerd heeft tegen Vitesse. Nu is de Boer zelf oefenmeester en zijn de spelers van Ajax de leerlingen. Laat de Boer met Ajax die wedstrijd maar overspelen, omdat Derksen vindt dat Ajax niet goed gepresteerd heeft.  Derksen kan beter aan het einde van het seizoen terugkomen als Ajax voor de 4e keer op rij de schaal vast mag houden.

Helaas is het beroep van leerkracht niet het beroep van voetbaltrainer en zie ik maar één oplossing voor het probleem praktijkbeoordeling. Pieken moet je! 25 uur per dag besteden aan de voorbereiding van je les zodat alle puntjes van kritiek in de daarop volgende les weggewerkt zijn. Daarna heb je nog 3 uur van een 28 uur durende dag over om de les met je praktijkbegeleider te evalueren en te documenteren in een map met papieren waar zelfs meneer Van Dalen niet aan komt. Moet een goede leerkracht pieken om de duim omhoog te zien gaan? Leven we dan nog in de Romeinse tijd waarin het motto eten of gegeten worden gold?

Staat Ajax alleen met winst op Vitesse met de schaal in de hand? Het is de begeleiding van de begeleider die maakt of zijn leerling zich ontwikkelt. Laat de Boer beslissen welke speler hij opstelt en laat Derksen hierbuiten, want wie ziet de spelers groeien? De praktijkbegeleider is verantwoordelijk voor de beoordeling van de student.  Met een beetje vakkennis is de Boer niet bevooroordeeld over zijn spelers.
       
Onze vaste columnist Jan Halin nodigt in het kader van zijn lessen professionele geletterdheid studenten uit een column te schrijven. Tom Roebroeck heeft zich laten inspireren door de column van Jelle-Thijs.