“Ik ben blij dat ik de minister een kijkje in de ...

Oud-Pabo student Talitha Jacobs was afgelopen half jaar onderwijsbuddy van minister Van Engelshoven. Ze vertelt de minister voor de laatste keer over haar werk als beginnende leerkracht.

Vanaf de vijftiende verdieping van het ministeriegebouw kijk je uit over heel Den Haag. Zelfs de zee is te zien, net als de wazige lijnen van het duingebied dat ervoor ligt. Het is een adembenemend, panoramisch uitzicht.
In de zaal waar we wachten op de minister staan vijf stoelen klaar. Ook is een kar met hapjes en drankjes aanwezig. En er zijn twee fotografen. De één van het ministerie zelf, de ander van het ANP. Ze zijn er om de wisseling van de wacht van de onderwijsbuddy’s van de minister te documenteren; de eerste neemt ook nog een kort interview met ons af.

Voor het gesprek dat we daaropvolgend hebben, staat een uur gepland. Een uur voor Lisa en mij om de laatste onderwerpen die we nog zouden willen delen over het starten als leerkracht met de minister en de nieuwe onderwijsbuddy’s te delen. Het is een aangenaam gesprek. De nieuwe buddy’s stellen zich voor. We spreken onder andere over het inhalen van achterstanden en hoe we de leerlingen daarbij helpen, over de daarbij komende werkdruk, over het omgaan met coronamaatregelen en over het coachen van nieuwe leerkrachten. De begeleiding van nieuwe leerkrachten ligt vooralsnog voornamelijk bij de collega’s die het vak al meerdere jaren uitoefenen. Dat is, met het oog op de toch al stijgende werkdruk, een groeiend probleem. Daarnaast neemt ook het aantal zij-instromers op de Pabo’s toe. Zij vragen een andere manier van begeleiding dan een kersverse student. Ten slotte hebben we het over de niet zo heel aantrekkelijke doorgroeimogelijkheden en het salaris van een leerkracht basisonderwijs. Die zorgen voor meer uitstroom, zeker bij de huidige generatie leerkrachten.

De minister vraagt aan ons alle vier of wij onszelf nog zien lesgeven op de basisschool over vijf jaar tot tien jaar, met de huidige arbeidsvoorwaarden. Bij ieder van ons bestaat er twijfel. Waarom? Over tien jaar verdienen we misschien 250 tot 300 euro netto meer. Dat biedt weinig perspectief voor de toekomst.
Het is zonde, want we vinden het allemaal een prachtig beroep. De onderwerpen die we hebben besproken, zijn zeker niet nieuw, maar ik hoop toch dat de minister weer even wakker is geschud. Ze spreekt over het versoepelen van de (diploma)voorwaarden om les te geven in het voortgezet en hoger onderwijs. Aantrekkelijk, en hopelijk heeft dat ook invloed op waar het uiteindelijk om gaat: een hogere waardering voor de basisschoolleerkracht.
Het onderwijsbuddyproject is een fijne eerste stap richting die waardering voor het beroep. Ik ben blij en dankbaar dat ik hier deel van ben geweest en de minister een kijkje in de keuken heb kunnen geven van het leven als leerkracht. Er is echter nog veel meer te leren en te zien. Hopelijk groeit de waardering. Hopelijk ontstaat er de komende jaren, door projecten als dit, een veel breder perspectief bij de maatschappij van wat het werkelijk inhoudt om een basisschoolleerkracht te zijn. En is men net zo onder de indruk van dat uitzicht, als ik ben van het panorama op de vijftiende verdieping.

Talitha Jacobs is leerkracht op een basisschool in de Haagse Schilderswijk. Ze volgde de Pabo bij Inholland Den Haag. Tot vorige maand sprak Talitha als ‘onderwijsbuddy’ regelmatig minister Ingrid van Engelshoven om te vertellen over haar ervaringen als beginnende leerkracht. Talitha hield voor ons een blog bij over deze gesprekken. Dit was haar laatste blog.