Eerste student studeert af bij de nieuwe Flexibele ...

“Ik vond het heel prettig dat ik het op mijn eigen tempo kon doen”

Ninouk Kaptein studeerde onlangs als eerste student af bij de Flexibele Duale Pabo. Dat lukte haar in twee jaar, dankzij de flexibiliteit van deze nieuwe opleidingsvariant. In september 2018 startte zij met de eerste lichting studenten. “Ik had niet zo’n zin om echt weer in de klas te gaan zitten. Ik wilde er wel wat sneller doorheen.”

Bij de Flexibele Duale Pabo kun je de opleiding aanpassen aan je competenties en werkervaring. Je kunt deze opleidingsvariant volgen als je al werkzaam bent in het onderwijs, bijvoorbeeld als onderwijsassistent. Toen Ninouk aan de Flexibele Pabo begon, was ze zo goed als afgestudeerd bij de opleiding Voeding en Diëtetiek en werkte al als schooldiëtist. Daarnaast had ze een opleiding tot yogadocent afgerond. Haar werk als schooldiëtist vond ze leuk, maar lesgeven wilde ze óók. “Ik geef ook yogales. Ik vind het heel leuk om les te geven en ook om met kinderen te werken. Dus ik wilde gewoon allebei eigenlijk. Ik sluit ook niet uit dat ik deels weer als diëtist aan het werk ga.” Met haar werk als schooldiëtist is Ninouk gestopt tijdens het eerste jaar. “Ik vond dat best wel veel om te combineren. Ik merkte dat ik minder snel door de studie heen ging dan ik zou willen. Ik ben daarom vol voor de Pabo gegaan.” En dat heeft gewerkt, want ze heeft heel snel haar diploma kunnen halen: in twee jaar, terwijl je er normaal gesproken minimaal drie jaar over doet bij deze variant. Ze liep gelukkig ook geen achterstand op door de coronacrisis. “Doordat ik thuis moest werken, had ik meer tijd om alles af te ronden.”

Eigen tempo aanhouden
Dat Ninouk sneller door de studie kon, is te danken aan het flexibele karakter van deze variant van de Pabo. Deze wordt op alle vijf de Pabo-locaties van Inholland aangeboden, maar kan per locatie wel wat verschillen. Ninouk was student bij Inholland Dordrecht en daar maakte ze een leerplan. “Daarin zet je wat je wilt doen en wanneer je het wilt doen. Maar dat is in principe best wel flexibel en mag je aanpassen als je dat wilt.” Voor Ninouk was het een voordeel dat ze al een hbo-studie had gedaan, zodat zaken als een verslag schrijven en met APA-richtlijnen werken voor haar niet nieuw waren. “Ik vond het heel prettig dat ik het op mijn eigen tempo kon doen en er sneller doorheen kon. Ik kon zelf bepalen wat ik deed en wanneer ik het deed. Maar het moet je wel liggen. Ik denk dat het lastig kan zijn als je niet zo gedisciplineerd bent. Je hebt niet echt deadlines. Wanneer je je toetsen doet, bepaal je zelf en je verslagen kan je op elk moment inleveren. Wat ik heel fijn vond, want ik heb ze allemaal eerder ingeleverd.” Ze raadt deze variant van de studie zeker aan. “Maar ik zeg er wel altijd bij dat je zelf moet kunnen plannen en indelen.”

Een foutje maken mag
Inmiddels werkt Ninouk vijf dagen op de school waar ze stage liep en staat ze voor groep 3. “Ik vind het heel mooi om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen. Ik geef les in groep 3 en daar neem je ze mee in het hele proces naar schools leren. Dat jij daar een rol in kan spelen, dat spreekt me denk ik wel het meeste aan van leerkracht zijn. En het is ook leuk als kinderen mijn gedrag overnemen, op een goede manier. Ik vind het belangrijk dat ze weten dat een foutje maken niet erg is. Als ik dan hoor dat ze tegen elkaar zeggen: ‘maakt niet uit, gewoon nog een keer proberen’, dan vind ik dat heel mooi om terug te zien. Je geeft niet alleen maar rekenen en taal, je leert ze ook wat voor iemand ze willen zijn. Het is belangrijk dat als leerkracht in je achterhoofd te houden.”