“Ben jij degene die heeft bepaald dat we 8 juni ...

Minister Van Engelshoven bezoekt de klas van oud-Pabo student Talitha Jacobs.

Een schoolklas is een miniversie van de samenleving, waarin kinderen de kans krijgen om te oefenen voor later. Alles wat buiten de school gebeurt, gebeurt in het klein ook in onze lokalen. In deze tijd voelt het een beetje alsof we met de groep meedoen aan een nieuw sociaal experiment. Hoe vraag je om hulp op 1,5 meter afstand? Hoe reageert iemand als je hem of haar vertelt dat ze een stap achteruit moeten doen? Wat gebeurt er wanneer je opeens bang door anderen wordt aangekeken omdat je een snottebel aan je neus hebt hangen? En vooral: hoe blijf je je als groep verbonden voelen met elkaar? Ik begin wat beter te begrijpen wat voor druk er ligt op de schouders van de mensen die op dit moment verantwoordelijk zijn voor de vormgeving van de 1,5 meter-samenleving.

De minisamenleving in ons lokaal bestaat momenteel uit acht personen. Zeven leerlingen en een leerkracht. Net zoals in de wereld buiten de school zijn de sociale contacten beperkt tot een overzichtelijk minimum. En als leerkracht moet jij ervoor zorgen dat dit minimum op een zo vertrouwd en veilig mogelijke manier kan blijven werken aan hun toekomst. Een mooie taak.
Op donderdag 28 mei krijgt onze minisamenleving bezoek. We zijn vandaag ook met zijn achten. En een juf Ingrid erbij. Ik heb de leerlingen vooraf verteld wat ‘juf’ Ingrid doet voor werk. Dat ze eigenlijk minister is. En dat ze helpt om het onderwijs zo goed mogelijk te laten doorgaan in tijden van corona.

Geïnspireerd door de oproep van Rutte om jongeren mee te laten denken over het nieuwe normaal, benadruk ik dat ze de minister gerust vragen mogen stellen. Juf Ingrid doet eerst mee met een begrijpend lezen les. Tijdens het uitdelen van de spellingsschriften is er wat ruimte voor vragen. De leerlingen nemen geen blad voor de mond. “Ben jij degene die heeft bepaald dat we 8 juni terug naar school moeten?” De minister legt uit wat ze doet op haar werk en hoe ze tot de beslissing zijn gekomen. De kinderen luisteren geïnteresseerd. De verbinding is gemaakt. Dan een vraag aan hen: wat vonden ze het minst leuk aan thuiswerken? En wat het fijnste?

Het was leuk om op eigen tempo te kunnen werken. En dat ze konden mee-eten met mama en papa en veel later naar bed mochten. Klasgenootjes missen is minder fijn. En al het extra werk dat je nu thuis moet doen. Veel meer huiswerk dan vroeger. Juf Ingrid vertelt dat ze als minister ook veel huiswerk heeft. Dat hebben ze met elkaar gemeen. Plannen om te lezen en te herschrijven. Daar moet ze zo ook weer mee verder.
Huiswerk om te zorgen dat de maatschappij blijft draaien. Als minister Van Engelshoven opstaat, loopt één van de leerlingen op haar af en overhandigt haar een wit papiertje met een getekend plattegrond. Een plan om de lokalen in te delen. Ze legt uit waarom haar plan zo goed werkt. “Die mag u ook best aan premier Rutte geven,” sluit ze trots af.
Schoolklassen zijn minimaatschappijen. Met misschien wel wat miniministers erbij.

Talitha Jacobs is leerkracht op een basisschool in de Haagse Schilderswijk. Ze volgde de Pabo bij Inholland Den Haag. Tot de zomer spreekt Talitha als ‘onderwijsbuddy’ regelmatig minister Ingrid van Engelshoven om te vertellen over haar ervaringen als beginnende leerkracht. Talitha houdt voor ons een blog bij over deze gesprekken.