Alumni van de Pabo in gesprek met minister Van ...

Vorig jaar juli was minister van onderwijs Ingrid van Engelshoven aanwezig bij de diploma-uitreiking van Pabo Den Haag om de pas afgestudeerde leerkrachten persoonlijk te feliciteren. Ze nodigde ze ook uit om na een half jaar over hun eerste ervaringen in het onderwijs te komen vertellen. Afgelopen donderdag 23 januari waren de alumni op bezoek bij de minister. Oud-student Talitha Jacobs was erbij: “De minister had een betrokken houding.”

Talitha Jacobs - die op een basisschool in de Haagse Schilderswijk werkt - vertelt dat de bijeenkomst grotendeels bestond uit het spel ‘over de streep’. Er wordt daarbij een stelling genoemd en als je het ermee eens bent, stap je ‘over de streep’. ‘Ik voel mij weleens machteloos in de klas’ was een zo’n stelling. Talitha: “Het is een laagdrempelige manier om je mening te geven. Doordat we dit met de hele groep deden, was er wel minder ruimte om iedereen aan het woord te laten. Al denk ik wel dat de minister een goede eerste indruk heeft gekregen van de uitdagingen waar pas afgestudeerde leerkrachten mee te maken krijgen. Zo bleek een groot aantal leerkrachten zich weleens onveilig te voelen op het werk. De minister had tijdens het spel een betrokken houding en vroeg goed door.”

De leukste baan van de wereld
Opleidingsmanager van Pabo Den Haag Gert Mallegrom was ook aanwezig bij het gesprek. Hij vertelt dat bij de stelling ‘Leerkracht zijn is de leukste baan van de wereld’ bijna iedereen over de streep stapte. Maar tegelijkertijd zeiden de oud-studenten ook dat hoewel ze het een heel leuke baan vinden, het geen garantie is dat ze het blijven doen omdat het wel heel ‘heftig’ is. Gert zag daarbij grote verschillen in hoe de studenten de eerste maanden hadden ervaren. Ook Talitha zag die: “De één werkt op een kleine school, de ander op een dependance met klassen van dezelfde jaargroep. De ene oud-student wordt tijdens het eerste jaar volledig gecoacht, terwijl een andere zonder enige begeleiding of terugkoppeling voor de klas wordt gezet. De één heeft te maken met ouders die zo betrokken zijn dat er dagelijks contact is, terwijl de ander te maken heeft met een communicatieprobleem, omdat de ouders van de kinderen geen Nederlands spreken. Het laat zien hoe divers het beroep van leerkracht is.”

Lerarentekort
Op het lerarentekort werd niet heel uitgebreid ingegaan. Gert: “Na het spel was er niet heel veel tijd om nog vragen te stellen aan de minister. Al vroegen de leerkrachten wel of er een structurele oplossing komt, maar daar kwam niet echt een antwoord op.” Talitha: “De bijeenkomst was hiervoor te kort en ik denk ook dat het er vooral om ging dat we onze eerste ervaringen als beginnende leerkrachten konden delen. Daarin was de bijeenkomst geslaagd. Ook doordat de minister goed luisterde en doorvroeg. Ik denk ook dat oprechte aandacht voor de struikelblokken waar je als leerkracht tegenaan loopt de eerste stap is richting verbetering van de huidige onderwijssituatie.”

Buddy van de minister
Talitha: “Ik vond het fijn dat we de vrijheid kregen om onze ervaringen te delen met de minister en daar ook eerlijk over konden zijn. Al denk ik dat het wel beter was geweest om iets minder tijd te besteden aan het spel en iets meer aan persoonlijke vragen.” Talitha zal daar zelf misschien nog de kans voor krijgen. Samen met nog een andere beginnende leerkracht is ze gevraagd om buddy te worden van minister Van Engelshoven. “We zullen elkaar maandelijks op een informele manier ontmoeten en onze ervaring met het onderwijs delen. Ook zal de minister bij ons in de klas langskomen.” Het doel van dit buddytraject is om inzicht te krijgen in de behoeftes van startende leerkrachten om de voorbereiding op de onderwijspraktijk te verbeteren. Talitha zal voor Inholland verslag gaan doen van deze gesprekken met de minister.