Er was eens...

Jan Halin heeft in het onderwijs vele rollen vervuld. Hij was leerkracht, schoolleider/directeur, projectleider speciaal onderwijs. Op dit moment werkt hij als docent en onderwijsontwikkelaar voor het domein Onderwijs & Innovatie.

Jan Halin

‘Luister! Kennen jullie het sprookje van …….’. De rust daalt, vol verwachting draaien de ogen en oren naar de juf of meester. Wat tovert zij/hij uit de hoge hoed? Een fantasieverhaal waarin voor de leerlingen duidelijk wordt wat van elkaar verwacht wordt, opdat het goede, het waarde(n)volle overwint. Een sprookje dat wortelt in de realiteit, maar perspectieven biedt, opdat het goede, het waarde(n)volle overwint. ‘Er was eens een poging tot een staatsgreep...’. ‘Er was eens een Pokémon Go verdwenen in een gebedshuis…’.

Elk schooljaar is voor mij het begin van een nieuwe reis, een verhaal dat ik samen met studenten en collega’s schrijf. Een verhaal als een sprookje waarin uiteindelijke het goede en het waarde(n)volle overwint. Daarom geloof ik in sprookjes, soms tegen beter weten in. Vol verwachting komen de studenten over de drempel, maar ook collega’s: wat gaat dit jaar brengen? Welke doelen wil ik proberen te realiseren? Wat wordt mijn bijdrage aan de ontwikkeling van nog beter onderwijs?
 
Welke innerlijke en uiterlijke demonen en draken, donkere wouden en barre woestijnen komen we tegen of moeten we door?  De draak van ‘big-data-meetbaar-onderwijs’?  De demon van de etiketleerling: ODD, ADHD, ADD, allochtoon? Het donkere woud van leerlingen met weinig taal, een geringe woordenschat. De barre woestijn van cynische collega’s die enkel extern attribueren: onvoldoende middelen, slechte schoolleiding, te complexe thuissituatie; dus blijven prestaties achter.
 
Met enige creativiteit ontdek je  sprookjesfiguren in het onderwijsleven van elke dag: is niet menig bestuurder, schoolleider een ‘keizer zonder kleren’? In elke groep  zit wel een lelijk jong eendje of een Assepoester. Wat een feest als na een jaar  een mooie zwaan en een prinses vol zelfvertrouwen vertrekken. En dan zijn er de slimme Klein Duimpjes:  wat een uitdaging om hen een rijke leeromgeving te bieden waardoor ze zich gekend weten in hun talenten.  Wie kust de stille, grijze, onderpresterende Doornroosjes wakker? 
 
Sprookjes bieden verrassende en creatieve oplossingen en aanpakken om uit problemen te komen, voorbij de drama’s zoeken naar geluk en vrede en ruimte biedend aan wijsheid. 
 
Een nieuw schooljaar: laten we er een sprookje van maken!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
'Portret van Grootduimpje als een jonge man'
Bart Jan Bakker